onsdag 17. oktober 2007

Endelig entre..


Tenkte jeg skulle vise noen bilder fra entreen vår i dag. Har fortalt litt om den før, men jeg gjentar gjerne meg selv litt: da vi flyttet inn i huset vårt var dette nokså lille rommet to pyttsmå, mørke rom. Vi bor i et hus fra 1920-tallet med kjempefin form og planløsning. På 70-tallet ble huset påbygd og renovert. De forrige eierene hadde vært veldig flinke til å ta vare på huset, men stilen og fargene var ikke helt som vi ville ha det. Da vi flyttet inn, hadde vi ikke kapasitet til å renovere huset i et røsk, så derfor valgte vi å male alle rom i lyse, nesten hvite farger. Sånn kunne vi orke å leve i huset i årene mens vi renoverer litt etter litt.

Entreen er i den nye delen av huset. I fjor tok jeg og mannen min oss en helg hvor vi rev ned skilleveggen, la nytt panel, flisegulv med varmekabler og malte. (Når jeg tenker etter brukte vi nok liiiitt mer enn en helg, ikke si det til mannen min, han har visst fortrengt det;)
Jeg valgte å male veggene i en lett brukket hvitfarge, det kommer lite naturlig lys til rommet, det eneste vinduet er i en grønnaktig farge. Det er veldig fint og faktisk et oroginalt vindu som de forrige eierene valgte å bevare og bygge inn i den nye delen av huset. Døren er fra syttitallet, den har jeg malt hvit. Med tid og stunder skal den nok byttes med en fin, ny dør med glass og isolasjon, for å slippe mer lys og mindre kulde inn..
For å få litt tyngde har jeg valgt å bryte det hvite med en svart skjenk, sorte gummestøvler og noen få svarte detaljer. Kurvene som du skimter i speilet skal nok behandles slik at de får et grått, værebitt utseende, bare jeg får tid...
Posen i fløyel som henger fra hattehyllen fikk jeg i min aller første runde på "hemmelig venn". Den har Karna laget, og den passer perfekt inn. Den henger alltid på plassen sin, de andre gjenstandene på hyllen byttes etter sesong og humør.
En ganske stor madonnafigur av betong ønsker velkommen på den lille trappeavsatsen.
Det var alt fra entreen min.
Takk for at du tittet innom meg. Kom snart igjen.
Klem fra meg:)



15 kommentarer:

silje-sin sa...

Så flott entrè du har! Også er bildene du tar så fine,gjør du noe spesielt for å få dem sånn? De er liksom så lyse og delikate:) Ha en flott dag! Klem fra silje

Nette sa...

For en drømmeentre ja! Wow, for en fin jobb dere har gjort, virkelig!
Lekkert:)

Olstad sa...

For en drømmegang her har du virkelig fått det fint. Missunnerlig på den store plassen. Vi får stor gang men jeg må ha gjort en gedigen tabbe under planleggingen for den er jo pipp full av dører så umulig å ha hoen store gode skap.

Vedrørende pelliser er nok jeg like blank som deg jeg bruker å sette de ned i kjelleren på vinteren ca halvparten overlever og blir aldri så veldig fine.... Men jeg tar avleggere på våren av de og de hender blir fine. Klipper av tørt bare å så setter jeg de ned.

Ellie sa...

Så deilig og lys entree. Virkelig fin var den!

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Kan jeg flytte inn hos deg tror du??
Det huset ditt er bare sååå min stil. Love it !!!
Flinke dere er altså :)
klem , og takk for koselig kommentar .

Lykke sa...

Silje: jeg gjør ikke noe spesielt når jeg tar bildene. Men jeg har et veldig bra kamera, det er nok det som har skylde , for jeg kan egentlig ikke fotografere.

Olstad: takk for tips. Jeg prøver meg nok framog ser hvordan det går.

Anniche: velkommen skal du være;)

Silkeline sa...

Heisan!

Takk for titten, og hyggelige ord inne hos meg:)) For en nyyyydelig blogg du har. og for en vakker gang!
Kan kjenne roen senker seg når jeg ser sånne fine bilder. Er det i orden om jeg linker deg på lista mi?...hit vil jeg gjerne titte innom igjen snart:))

Ha en strålende fredag:)

PS. Nå skal jeg bla meg gjennom hele arkivet ditt.....skal kose meg:)

Silkeline sa...

Hei, bare meg igjen....

Nå har jeg bladd meg gjennom bloggen din omtrent 101 gang i dag, og jeg er så betatt av kjøkkenet og gangen din!
Det er så nydelige bilder:))
Kan jeg spørre deg om koden på hvitfargen du har brukt i gangen?....og er inngangsdøra malt med blank oljemaling? Vi har nemlig helt maken dør i kjellerutgangen, og nå er den brun. Rommet ellers er hvitt,så det er slett ingen dum ide og male døra også. Jeg ser jo hvor godt det funker på bildet ditt:) Dessuten synes jeg flisene dere har i gangen er superfine! Nydelig, dus gråfarge...akkurat min smak:)

Anna Lisa sa...

Nydelig entrè. Ha en god helg.Klem

Lykke sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lykke sa...

Flower power: har rett og slett malt i eggehvitt. NCS-koden husker jeg ikke, men jeg vet at noen fargehandlere opererer med "ny" og "gammel" eggehvit og den vi har brukt er den koden som begynner med S (tror kansje det var
S 0502-Y)

Ytterdøra er malt i halvblank oljemaling i samme farge.

Les Cotrions sa...

Very beautiful Madonna! Very charming blog! Greetings from Italy..

Vale

Marianne sa...

Hei! nydelig entre du har :) Men hvor har du kjøpt de gulvflisene, de var bare sååå fine!

Hilsen
Marianne

Martha sa...

For en inspirerende blog! Eg skal til på min entre no. Likte veldig godt flisane, husker du navnet på dei?

Anonym sa...

Hei.
Likte veldig godt lyktene du har ved siden av speilet i entreen, hvor har du kjøpt dei?